5 tips voor dé gezonde lifestyle die je jong houdt

11-02-2016 //

Ook al worden we steeds ouder, het gaat niet zonder slag of stoot. Ouderdomskwalen zoals hart- en vaatziektes en kanker vormen een risico. Maar ook je 'niet fit' voelen maken je ouder dan je feitelijk bent. Hanny Roskamp en Pim Christiaans schreven een praktische boek over wat we zelf kunnen doen om gezonder te blijven: Check je houdbaarheid. Ambitious Mama interviewde Hanny over haar persoonlijke strijd tegen een levensstijl die ziek maakt.

Preventieve medische zorg is in Nederland nog een ondergeschoven kindje. Omdat we ongezonder leven én toch steeds ouder worden, stapelen de verouderingsklachten zich op. De noodzaak om meer te weten te komen over hoe dat komt en wat je er tegen kunt doen, wordt daardoor ook steeds groter. Hanny Roskamp: 'In landen zoals de VS zijn ze daar verder mee bijvoorbeeld door je bloed en je DNA te laten testen om te kijken voor welke ziektes je aanleg hebt.’ Die kennis kunnen we goed gebruiken als we onszelf doktersbezoekjes willen besparen, zegt Hanny Roskamp. ‘En het gaat hier ook steeds meer komen.’

Weten maakt machtig

Veel van de zogenaamde welvaartziektes zijn te voorkomen of te verminderen door een andere levensstijl en gezondere voeding, weet Hanny. ‘Waarom laat je mensen medisch gezien eerst ontsporen om ze vervolgens op te lappen met dure medicijnen die de oorzaak niet wegnemen? Voor veel mensen is ziek worden iets dat je overkomt. Terwijl, kennis over je lijf je de touwtjes van je gezondheid in handen geeft. Weten maakt machtig.’

Overgewicht de baas

Dat kennis niet automatisch leidt tot een gedragsverandering ondervond Hanny Roskamp aan den lijve. Al jaren houdt zij zich bezig met gezonde voeding en ze schreef daar ook al eerder boeken over. Desondanks kampte ze heel lang met overgewicht. ‘Tussen mijn dertigste en veertigste was ik veel te zwaar, voelde me minder fit, vermoeider en zag er lang niet zo goed uit als nu. Doordat ik mijn lifestyle drastisch heb aangepast, voel ik me vitaler dan ooit.’

Ongezonde levensstijl

Je lifestyle aanpassen? Dat betekent niet of weinig alcohol drinken, veel groente en fruit eten, stoppen met roken en veel meer bewegen, somt Hanny op. Joh, vertel nog eens iets nieuws? 'Veel mensen realiseren zich onvoldoende hoe ongezond ons moderne leven is. Hoe snel de slechte gewoontes erin sluipen. Zelfs als we van goede wil zijn.' Ons drukke moderne leven staat in schril contrast met wat ons lijf nodig heeft. Alles doen we vanachter de computer, waar we uitdrogen, onze spieren verslappen en onze ogen verpesten, aldus Hanny. ‘Veel mensen denken: ik sport twee keer in de week. Mooi toch? Maar dat is echt niet genoeg als je een zittend beroep hebt. Een goede gezondheid vraagt minimaal 5.000 tot 8.000 stappen per dag. Koop een stappenteller en kijk hoe ver jij komt. Niet ver? Bouw het wandelen, in flink tempo, in in je leven. Doe zoveel mogelijk dingen te voet, achter de kinderwagen of onderweg naar een klant.

Jaren jonger met simpele tips

Volgens Hanny zouden we ons bovendien veel meer moeten beseffen hoeveel verschil je, op korte termijn, kunt maken als je die levensstijl eigen maakt. Met een computerbril, een kan water naast je en regelmatig oefeningen en wandelingen tussendoor geef je je lijf de liefde die het verdient. Je zal minder ziek zijn en langer leven. Het kan je echt jaren jonger maken als je deze basismaatregelen uitvoert, benadrukt Hanny. Haar boek staat overigens boordevol andere tips en trucs, je hoeft er ‘alleen maar’ even tijd voor te maken en het te lezen. De finetuning van je eerste stappen naar een écht fitter leven.

Lopen, lopen, lopen

Voor Hanny zelf bleek vooral het vele lopen dé oplossing voor haar overgewicht. ‘Ik had alles al geprobeerd. Allerlei diëten, een jaar geen brood eten, ik sportte drie keer per week, deed aan pilates. Niets hielp. Totdat ik ergens las dat je afvalt van wandelen. Flink doorlopen en flink lang. Ik ben gaan toewerken naar 10.000 stappen per dag en de kilo’s vlogen eraf. Inmiddels kan ik niet meer zonder wandelen, het is voor mij een vorm van meditatie en ik voel me beter dan ooit.’

Hanny’s leven is letterlijk lichter geworden. ‘Ik voel me mooier, mannen kijken weer naar me (lachend). En ik ben inmiddels 52. Nooit in m’n leven zijn dingen makkelijker gegaan. Het lopen heeft een positieve spiraal in gang gezet. Het is meer dan alleen afvallen, het is een stressdemper, alles voelt makkelijker en mijn brein werkt beter.’  

Nou genoeg Hanny, dat willen wij natuurlijk ook. Geef ons nog eens een paar top tips naast 10.000 (!) stappen per dag:

  1. Wil je weten hoe je ervoor staat qua gezondheid? Doe de ‘Sta op’ test. Sta tien keer achter elkaar op van een stoel zonder leuning. Als dat niet lukt of met veel moeite dan heb je te weinig spierkracht. Achter ons bureau zitten we de hele dag te atrofiëren. Spieren veranderen in vetweefsel. Krachttraining helpt, trap lopen helpt, oefeningen doen en wandelen helpt.
  2. Ondanks dat het niet kan en je er geen tijd voor hebt: besteed aandacht aan je voeding. Veel werkende moeders besteden, logisch, weinig tijd aan koken. Doen het vaak ‘lekker makkelijk’. Toch is dat jammer, niet in de laatste plaats voor je kinderen. Makkelijke oplossingen, pakjes bijvoorbeeld, zijn vaak slechte oplossingen. Het kan ook makkelijk en gezond. Bijvoorbeeld door een pan soep of een slow stoof te maken. In het weekend kun je een grote pan maken met vlees of kip, veel groenten, of tofu waar je een paar dagen van kunt eten. Dat soort eten zit boordevol stoffen waar we goed op draaien en de kinderen ook. De gezondste volken eten bonen, rijst veel groenten, en garen het vlees langzaam.
  3. Maak van slapen je prioriteit. Veel ouders met jonge kinderen accepteren dat ze een aantal jaren slecht slapen. Dat zouden ze niet moeten doen. Slapen is super belangrijk voor je gezondheid. Je kunt niet zonder. Hoe dan? Slaap samen met je kinderen. Onderzoek heeft uitgewezen dat zowel de kinderen als de ouders een betere nachtrust hebben als ze samen slapen. Dat is geen oplossing waar iedereen zo maar ‘ja’ tegen zegt. Maar naar mijn idee wel een hele belangrijke overweging. Slapen heeft prioriteit en geeft ontzettend veel gezondheidswinst. Ik ga zelfs nog een stap verder: we zouden werk zo moeten inrichten dat jonge moeders hun kinderen mee kunnen nemen. Als moeder en kind bij elkaar zijn werkt dat rustgevend en slaapt iedereen beter.
  4. Slik visolie of eet vette vis, zeker als je borstvoeding geeft. Dat zorgt voor mentale veerkracht.
  5. Tel je zegeningen: zet elke dag drie dingen op papier waar je dankbaar voor bent en je voelt je binnen drie weken aanmerkelijk gelukkiger en lekkerder.

Over Renate Tromp

Renate Tromp (41) is founder & editor van Ambitious Mama.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!