Anti-aging. 10 jaar jonger in 10 stappen

26-11-2015 //

Iedereen wil oud worden, niemand wil oud zijn. Dus is er steeds meer aandacht voor anti-aging, oftewel een zo gezond mogelijk leven. Oh ja? Hoe dan? Lees meer.

Nergens ter wereld lopen zoveel mensen hard als in Nederland, superfoods vliegen de winkel uit, hoe duur en vies ze ook zijn. En de dag beginnen met een handjevol pillen om allerlei tekorten aan te vullen is ‘bon ton’. Het staat allemaal in het kader van 'anti-aging'. Pffff, je zou er doodmoe en rimpelig van worden. Toch belooft een anti-aging lifestyle een langer en vitaler leven. Werd een pasgeborene rond 1800 gemiddeld nog maar zo’n 40 jaar, de helft van de meisjes die vandaag worden geboren zal 100 jaar, en volgens sommige experts zelfs 130 jaar, kunnen worden. De vruchten van de eeuwige jeugd komen binnen handbereik.

10 jaar jonger in tien stappen

Nu wil je natuurlijk weten hoe dat zonder al te ingewikkelde therapieën, yogalessen, mindfull weekenden of boodschappen waarvoor je stad en land moet aflopen binnen handbereik komt? Dat is gelukkig allemaal voor je uitgezocht. Lees het boek ‘De houdbare vrouw’ (Hanny Roskamp) als je echt wilt weten hoe het zit. Voor snel resultaat: neem deze 10 stappen en wordt tien jaar jonger.

1.    Drink veel (mineraal of gefilterd) water. Twee tot drie liter per dag. Drink groene thee. Drink weinig alcohol, frisdrank, drankjes met aspartaam. http://www.watercure.com/wondersofwater.html
2.    Slik supplementen. In ieder geval ‘s morgens vitamine C (500 mg tot 1 gram). Slik elke dag ook een multi-vitamine, Omega 3 (visolie), Vitamine D3 en MK7. Dat is de basis qua supplementen. Gebruik, indien nodig (check bij arts) (bio-identieke) hormonen, bijvoorbeeld tegen menstruatiepijn of overgangsklachten. Doe dat maximaal vijf jaar en stap dan over op Soja.
3.    Beweeg. Doe iets wat je leuk vindt. En bouw intervallen in. Krachttraining houdt je lijf strak. Sport vooral niet te heftig. Drie keer twintig minuten cardio per week is voldoende met twee keer per week een set krachtoefeningen (alles één keer doen heeft hetzelfde effect als meerdere sets op één dag!). Sport bij voorkeur buiten.
4.    Eet gezond. Natuurlijk veel groente en fruit (biologisch). Maak elke dag een rauwkostsalade met een flinke scheut olijfolie erover heen. Eet ook vlees (max 1x per week rood vlees) en vis (ook biologisch, minimaal 2 keer per week vette vis). Eet noten, behalve pinda’s en vermijd zo veel mogelijk koolhydraten (brood en pasta).
5.    Denk positief. Want alles waar je energie aan geeft, groeit.
6.    Kom tot rust. Doe iets wat het lichaam tot rust brengt: yoga, meditatie, mindfullness, tai chi, chi kong of simpelweg wandelen in het bos. En zorg voor een goede slaap (ga iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed en slik 0,5 tot 3mg melatonine en 500 mg magnesium).
7.    Wees creatief. Ga tekenen, fotograferen.
8.    Onderhoud je sociale leven.
9.    Word gelukkig, ga in therapie. Emotionele blokkades, we hebben ze allemaal, maken oud. Zeer succesvol zijn de therapieën EFT (Emotional Freedom Technique) en EMDR.
10.    Heb voldoende fijne ontspannende seks. (Weinig stress en een goede relatie zijn twee geweldige voorspellers van een lang en gelukkig leven)

Duh! Het meeste wist je vast al. Nu nog uitvoeren en af en toe dit lijstje er weer bijpakken. Succes verzekerd!

Over Renate Tromp

Renate Tromp (41) is founder & editor van Ambitious Mama.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!