Goede voornemens van een ambitious mama

17-01-2016 //

Goede voornemens. Ze worden een stuk leuker als je ze in een mooi schriftje schrijft. Nu nog volhouden. Door Jo van Berkum.

Lijstje in nieuw boekje voor 2016:

  1. Minder bitchy zijn. Ook met m’n ogen.
  2. Ontbijten met fruit of iets anders om m’n spijsvertering op gang te helpen. En daardoor heel slank worden.
  3. Niet meer haasten. Ook niet als het allemaal wat krap wordt.
  4. Minder schelle stem opzetten (als ik minder haast wordt ie vanzelf wat voller en zwaarder)
  5. Niet appen of het nieuws lezen voordat zoon naar school is. Ook niet Telegraaf Prive, het nieuws over Sabia staat er toch de hele week in vijfvoud in.
  6. Meer spelletjes spelen met zoon, ook schaken. En dan tegen m’n verlies kunnen, hij is pas 7.
  7. Max. 2 glazen alcohol per avond, ook op speciale momenten zoals vrijdag of zaterdag. Of zondag.
  8. Januari helemaal alcoholvrij en dan heel veel verschillende theesmaken proberen. Ook al vind ik thee eigenlijk niet te pruimen.
  9. Stoppen met roken, ook niet meer stiekem doen.
  10. Haar beter in model fohnen zodat ik geen Carmen set uit 1948 meer uit de kast hoef te pakken. Vindt De Man onaantrekkelijk.
  11. Creatiever zijn met koken, niet altijd weer dat rundervinkje met – weliswaar verse doch doorgekookte - sperzieboontjes
  12. 1.200 km hardlopen dit jaar (dit voornemen heb ik gejat van m’n collega, die doet dat ook)
  13. M’n nagels vaker rood lakken, hoge hakken dragen, schouders naar achteren, tieten naar voren en me sexyer voelen
  14. Vaker naar de pedicure zodat ik niet van die witte plakken onder m’n voeten heb.
  15. Meer water drinken, dat spoelt lekker door. 3 liter wegwerken voor ik van huis wegga ’s morgens. En dan snel doorfietsen, ‘mogguh’ roepen op het werk en de wc laten overstromen.
  16. 2 x in de week blijven fitnessen met personal trainer. Er dit jaar geen ‘potje van maken’ door ‘m af te leiden om meer rust te kunnen pakken.
  17. Minder vaak figuurcorrigerende seksloze hemdjes dragen, maar als ik no. 2 goed doe is dat ook niet meer nodig.
  18. M’n 15.687 foto’s beter selecteren en weggooien, daarna mooie albums maken, voor de hele familie
  19. Meer dates met m’n grote liefde, ook ‘ns naar de film, samen op tennisles of naar het Rijksmuseum.
  20. Spaanse les nemen, voor als we ooit een camping gaan beginnen in Malaga
  21. Vaker ’s avonds na het eten gaan wandelen, eventueel een hond lenen.

Zo. Dat zijn er 21. Ik ben er dol op, op goede voornemens, ik bedenk ze ook wel eens op 14 maart omdat ik zo’n moment van zelfreflectie en doelen waar je aan werkt wel vind passen in deze tijd van hoge latten, heel veel MOETEN en perfect willen zijn. Ik heb er ook een mooi boekje voor gekocht, rose met glitters en zo’n lintje zodat je weet waar je gebleven bent in het leven. Zo’n boekje is al een feest om te hebben, dus dat zet dan weer aan tot actie. Dan wordt het toch allemaal een stuk vrolijker, zeg maar.

Het 22e  voornemen is dus het bijhouden van al deze voornemens. Ik heb het boekje nu ingedeeld door voor ieder voornemen 4 pagina’s te nemen en dan houd ik iedere week bij hoe ik het gedaan heb. Ik geef mezelf dan een cijfer van 1 t/m 5 waarbij 1 heel slecht is en 5 extreem goed.

Afgelopen weken heb ik heel veel vijfjes gehaald. Verbetertrajecten 8, 9, 10, 15 en 16, dat zijn de toppers van de lijst. Ik heb geen druppel alcohol gedronken, niet eens gelonkt naar een sigaret, iedere dag m’n haar geföhnd (bloedsaai), heel veel water gedronken zodat ik heel helder pieste en 2 in de week keihard gefitnesst zonder 1 goede grap tussendoor.

Een aantal dingen lukt nog niet zo goed. 1, dat minder bitchy zijn, daar heb ik alweer wat klachten over ontvangen, eentje daarvan ging gepaard met tranen-in-de-ogen. Niet zo best. En 2, 3, 4, 5 en 6, daar kan ik ook nog niet over naar huis schrijven, of in het boekje dan. Maar dat moet wel. Ik moet mezelf kwetsbaar opstellen dus ik dwing mezelf dan op te schrijven waar het dan aan schort. Wat veroorzaakt dan dat ik nog geblokkeerd ben, dat het me nog niet lukt om op deze vlakken goede resultaten te behalen? Ook bij 17, 18, 19, 20 en 21 moet ik er nog flink aan trekken. Het lijstje doornemen houdt me bij de les. Lekker hoor.

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op hulplijnen, want als ik dit allemaal alleen voor elkaar moet krijgen wordt het wel een hele lastige wedstrijd. Sommige voornemens vragen toch wel om een behoorlijke persoonlijkheidsverandering of op z’n minst een patroon-verandering. En we weten allemaal dat het veranderen van gedrag niet zo 1-2-3 handjeklap geregeld is. Toch?

De vraag die ik mezelf dan ook in het boekje steeds bij de lage scores stel is: wat heb ik nou eigenlijk NODIG om PERFECT te kunnen zijn?

Dus volgende week heb ik een dag vrij genomen om een dag te googlen naar hulplijnen. Die kunnen zich ook in m’n eigen telefoonboek bevinden hoor, maar de meeste mensen – en dan in het bijzonder vrouwen - waar ik contact mee heb kampen eigenlijk met (ongeveer) dezelfde zwakheden. Ik neem aan dat ik via Google toch wel de wat wijzere categorie bereik die dit hele traject al doorlopen hebben en op een aantal bergen hebben gezeten op zoek naar antwoorden, naar het daarom achter het waarom.

Zelf houd ik het liever wat pragmatischer, ik heb een boekje en het boekje heeft mij, samen komen we er wel. En dat ik zwakke momenten blijf houden in 2016, daar kunnen we alcohol op innemen. Als ik dan maar lief blijf voor mezelf en mezelf niet zo bitchy behandel als dat ik dat met de rest doe. Op de laatste pagina heb ik alvast iets opgeschreven voor de laatste dag van dit jaar:

‘Je hebt er hard voor gewerkt, maar het is niet helemaal gelukt om PERFECT te zijn’. En dan wordt m’n voornemen voor volgend jaar: leren om de moed te hebben NIET PERFECT te zijn. Koop ik ook weer een opschrijfboekje voor, nu al zin in.

Over Renate Tromp

Renate Tromp (41) is founder & editor van Ambitious Mama.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!