Slapen is het nieuwe vrijen

17-02-2016 //

Dat kinderen leuk maar doodvermoeiend zijn is veel gehoord. Je slaapt slecht, hebt geen tijd meer voor jezelf, leeft een 'ren-je-rot' leven waarin de stress constant op je loert. Maar is dat wel echt zo?

‘Slapen is het nieuwe vrijen.’ Het is een van die zinnen waar ik heel geregeld aan terugdenk als ik vermoeid mijn bed in kruip. De eerste keer dat ik deze uitspraak hoorde was tijdens een trendlezing in 2008. De trendwatcher, ik ben zijn naam vergeten, beschreef daarin pijnlijk accuraat hoe het moderne gezinsleven – in elk geval dat van mij – er op dat moment uit zag. ‘Moderne ouders’, zo zei hij, ‘hebben tegenwoordig minimaal twee bazen. Ze hebben een ‘baas’ op het werk. Dat is hun werk- of opdrachtgever. En ze hebben thuis ook nog een of meerdere bazen; dat zijn de kinderen.’

Prinsjes en prinsesjes

Omdat de gemiddelde ouder meer is gaan werken – het kostwinnersmodel heeft inmiddels plaats gemaakt voor het anderhalf-verdienersmodel – hebben ouders in toenemende mate het gevoel minder tijd aan de kinderen te besteden dan ze zouden (moeten) willen. Veel ouders proberen dat goed te maken met wat we ‘quality-time’ zijn gaan noemen. De tijd die ouders aan hun kinderen besteden moet van de beste kwaliteit zijn, niet zo zeer voor zichzelf als wel voor hun bloedjes van kinderen. En daarom mogen die kinderen over de invulling van deze tijd (mee) beslissen.

Continue onderhandeling

Het gevolg is dat moderne ouders over zo ongeveer alles met hun kinderen onderhandelen. Wat en wanneer er ’s avonds wordt gegeten, wat er in het weekend gaat gebeuren, ja zelfs over de vakantiebestemming wordt met de kinderen overlegt. ‘Sterker nog’, zo benadrukte de trendwatcher, ‘bij dit soort beslissingen is het oordeel van de kinderen steeds vaker doorslaggevend. En als deze moderne ouders, na weer een poging het al hun ‘bazen’ naar de zin te maken, dan eindelijk uitgeput in bed kruipen, is er nog maar een ding dat ze zelf willen: SLAPEN.

Kinderen zijn een goed excuus

In eerste instantie had ik erg met deze moderne ouders – lees: mezelf – te doen. Wij moeten wel de minst sexy en meest gestresste types van Nederland zijn. Maar tot mijn grote verbazing bleek dat, na enig speurwerk, totaal niet het geval. Sterker nog; koppels met thuiswonende kinderen blijken de minste stressklachten te hebben (12%). Over wie we ons eerder zorgen moeten maken zijn de mensen waar ik tot dan toe van tijd tot tijd jaloers naar had gekeken; alleenstaanden zonder kinderen (17%)! Zij hebben geen goed excuus om ‘nee’ te zeggen tegen vragen van vrienden om ze te verhuizen. Zij missen die stok achter de deur die crèche heet om op tijd van werk naar huis te gaan.

Mannen hebben vaker een burn-out dan vrouwen

Zelfs eenoudergezinnen hebben minder stressklachten dan alleenstaanden (14%). En dan was er nog een mindshake: ik dacht dat vrouwen meer last hadden van stressklachten dan mannen. Maar ook dat bleek een fabel. Uit de cijfers van het CBS (2011) blijkt dat mannen gemiddeld iets vaker last van burn-out klachten hebben dan vrouwen. 13,4 procent van de mannen tegenover 12 procent van de vrouwen kampt met burn-outklachten.

Kinderen dempen stress

Het lijkt er dus op dat het hebben van kinderen er juist voor zorgt dat wij moderne ouders (en dan met name de moeders) minder burn-outs krijgen. Dat was een van mijn eerste welkome mindshakes want nu ik weet dat het mijn ‘bazen’ thuis zijn die ervoor zorgen dat de balans tussen werk en privé goed bewaakt wordt, zie ik de dingen toch heel anders. Als ik nu weer eens uitgeput en weinig sexy mijn bed in kruip glimlach ik en denk: Het kan nog veel erger, dank je wel mijn liefjes!

Ben je ook toe aan een Mindshake met een gebalanceerd werkleven als resultaat, volg dan de online training Je Nieuwe Werkleven.

En nu jij!

Droom je toch regelmatig over meer slaap? Wil je ook meer grip op je leven en hoe je je tijd besteed? Start dan met je eigen ‘slaapdieet’.

ANDERS KIJKEN

Met verschillende onderzoeken is bewezen dat goede slaap betere resultaten oplevert en je immuunsysteem verbetert. Bovendien krijg je er over het algemeen een beter humeur van. Best de moeite waard om je nachtrust eens prioriteit te geven.

ANDERS DOEN

Stel, liefst vanavond nog, een driedaags slaapdieet voor jezelf in. Heel simpel en effectief. Geef jezelf drie dagen op een rij de kans om een uurtje extra te slapen. Slaap je normaal gesproken van 11.30 tot 7.00? Dan wordt het tijdens je slaapdieet van 10.30 tot 7.00 of van 11.30 tot 8.00.

Kleine moeite, groot plezier. En wie weet, smaakt het naar meer!

p.s. Vergeet niet je geliefden te vertellen dat je op dieet bent. Dan kunnen ze daar, net als met elk ander dieet, rekening mee houden.

Over RoosWouters

Roos Wouters is partner bij Mindshake. Ze geeft al jaren adviezen, trainingen en lezingen aan bedrijfsleven en overheid op het gebied van arbeid- en organisatievernieuwing.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!