Wil jij jezelf genezen van dat onbestemde en futloze gevoel?

8-02-2017 //

Wie je bent en wat je doet heeft veel meer te maken met de fysieke werking van ons lijf dan je denkt. Ons lijf lijkt soms een black box. Maar als je meer snapt over de werking kun je jezelf genezen, fitter maken én gelukkiger. Door Anita Warmerdam.

Voel je je behoorlijk moe maar heb je toch moeite met loslaten? Dan zou dat wel eens minder door je gedrag kunnen komen en meer door een tekort aan zogenaamde neurotransmitters, zoals serotonine. Dit artikel gaat over de lichamelijke oorzaak voor geestelijke processen.

In mijn vorige artikel bespraken we al eerder wat neurotransmitters zijn en wat zij doen in je lijf. Nu vond ik een artikel van Nienke Tode-Gottenbos. Zij beschrijft het heel goed. ‘Neurotransmitters zijn stoffen die signalen doorgeven tussen de neuronen (zenuwcellen). Dat gebeurt in je hersenen, maar ook in je lijf. Als je het lichaam ziet als een bedrijf, zou je kunnen zeggen dat de hersenen de directie vormen, de neurotransmitters zijn het managementteam en de hormonen zijn de e-mails en memo’s die naar de rest van het lichaam gestuurd worden om te zorgen dat de werknemers (de cellen) taken gaan uitvoeren.’

Geen ambitie?

Simpel gezegd: je niet senang, moeiig of opgejaagd voelen, zit niet altijd tussen je oren. Het kan te maken hebben met een tekort op de voor jou belangrijke neurotransmitters. Die tekorten kunnen er zelfs de oorzaak van zijn dat je je onzeker voelt en te weinig ‘moed’ hebt om je leven normaal te kunnen leven. Terwijl jij denkt dat het voor jou allemaal niet zo hoeft of dat je simpelweg geen ambities of doorzettingsvermogen hebt, krijgen in werkelijkheid je cellen gewoon niet genoeg zuurstof en energie.

ADHD bij kinderen

Voor veel vrouwen is het lastig om goed voor zichzelf te zorgen. Liever zorgen ze goed voor de ander. Helaas een perfecte voedingsbodem om eventuele tekorten op te laten lopen. Dat begint al heel jong en mede door een gebrek aan kennis op dit gebied raken vrouwen zwanger terwijl ze eigenlijk niet fit zijn. Bovendien geef je jouw tekorten, bijvoorbeeld die aan magnesium, door aan je kinderen. Wat mede een oorzaak is van de toename aan kinderen met ADHD. De boodschap is misschien niet altijd prettig om te horen, maar de oplossing is zo simpel. Geef jezelf – liefst voor de zwangerschap - en je kinderen de extra’s die nodig zijn.

Slechte voeding zorgt voor tekorten

Een veelvoorkomend tekort bij vrouwen is een serotonine tekort. Het zorgt ervoor dat je je onveilig of simpelweg niet helemaal op je gemak voelt. Het is een onbestemd gevoel. Een tekort kan komen door opgelopen trauma’s (fysiek en geestelijk) uit het verleden, maar ook door overspannenheid of continue stress en zelfs door een bevalling. De grootste veroorzaker is overigens haasten. Kortom, we hebben allemaal wel zo’n lijstje. En helaas bevat onze hedendaagse voeding onvoldoende vitaminen en mineralen (de bouwstoffen van neurotransmitters) om die opgelopen tekorten aan te vullen.

Vicieuze cirkel

Het is dus niet zo gek dat ik veel vrouwen in mijn praktijk zie met vergelijkbare klachten: ze voelen zich niet relaxt, kunnen zich slecht ontspannen of zijn zelfs paniekerig. Om toch ‘te overleven’ proberen ze over alles wat om hen heen gebeurt de controle te bewaren. Wat uiteraard niet lukt met alle extra moeheid en lusteloosheid tot gevolg. Wat me vaak verbaasd is dat veel vrouwen de tips die ik ze mee geef, bijvoorbeeld een lijstje supplementen die ze moeten innemen om hun specifieke tekorten aan te vullen, niet altijd opvolgen. Maar ook dat hoort bij een tekort. Je komt niet in beweging en blijft dat bekende konijn dat in de koplampen kijkt.

NeuroBrainBalance Test

Herken je jezelf hierin? Dan is ‘t dus extreem belangrijk dat je uit die vicieuze cirkel komt, waarbij het gevolg van je tekort, je onveilig voelen en uit alle macht in controle proberen te blijven, het tekort nog erger maakt. Een manier om uit die cirkel te komen, is de NeuroBrainBalance Test doen. Dat is een vragenlijst die alle informatie geeft die je nodig hebt. En binnen een maand kun je jouw ‘celademhaling’ weer op weg helpen.

Happiness

Natuurlijk zou het fijn zijn als je een wonderpil kunt nemen, zoals een pijnstiller soms lijkt te zijn. En weg is alle ellende. Maar helaas werkt dat nooit aan de oorzaak en blijf je ziek of minder fit dan je zou willen zijn. Fitheid die je nodig hebt om al die ballen in de lucht te kunnen houden. Want hard werken combineren met de zorg voor kids is helemaal niet erg. Als je maar goed voor jezelf zorgt. Ons lijf lijkt soms een black box. Maar als je meer snapt over de werking kun je jezelf genezen, fitter maken én gelukkiger.

Heb ik een tekort aan serotonine? Wat zijn de mogelijke tekenen aan de wand?

  • Slecht slapen, stemmingswisselingen, gevoel van niet kunnen remmen. Duizeligheid, hoofdpijn en migraine
  • Droge mond, ontstekingen van de holtes
  • Koolhydraatverslavingen
  • Verhoogde pijngevoeligheid, verhoogde spierspanning, gapen, transpireren. Stemmingswisselingen, spanningsgevoelig
  • Verlaagde immuniteit, allergieën
  • Impulsiviteit, perfectionisme
  • Verlegenheid, gebrek aan lust en plezier, jezelf terugtrekken, overbezorgdheid. Tragere reactiesnelheid, onrust, geheugenverlies
  • Gevoel van overleven

Over Renate Tromp

Renate Tromp (41) is founder & editor van Ambitious Mama.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!