You are not sick, you are thirsty.

11-01-2017 //

Natuurlijk voel je je wel eens moe overdag. Lusteloos. Heb je moeite je te concentreren of iets te lezen met net iets te kleine lettertjes. Dan kun je het tropische gezinsleven de schuld geven. Maar misschien heb je gewoon dorst.

We weten het wel; water is gezond. Het is belangrijk genoeg water te drinken, elke dag. Maar wist je dat dorst de veroorzaker is van veel welvaartsziektes als astma, allergieen, hart-en vaatziekten, nierstenen, maagpijn, een hoge bloeddruk, chronische pijn zoals hoofdpijn en zelfs artrites? Nou ja, dat beweert althans een Iraanse arts die ontdekte dat water niets minder is dan het beste medicijn.

Water geneest

De Iraanse dokter Batmanghelidj ontdekte de genezende kracht van water in de gevangenis. Als politieke gevangene in een Iraanse cel én dokter wilde hij de zieke gevangenen om hem heen toch graag behandelen. Met niets tot zijn beschikking behandelde hij hen met het enige dat hij wel had: water. Letterlijk, om toch iets te kunnen geven. Daar ontdekte hij de samenhang tussen ziekte, pijn en (een tekort aan) water. Met niets dan ieder uur twee glazen water wist hij ruim 3.000 mede-gevangene beter te maken.

Eenmaal gevlucht naar de Verenigde Staten ging hij verder met deze ontdekking. Hij deed onderzoek, publiceerde zijn bevindingen en hield lezingen onder de noemer: you’re not sick, you’re thirsty. Volgens dokter Batmanghelidj hebben heel veel mensen last van milde of chronische uitdroging, omdat we het belang van water drinken onvoldoende erkennen.

Vier misvattingen over dorst

  1. We hebben dorst als we een droge mond hebben
  2. Water heeft geen directe invloed op de werking van ons lijf
  3. We drinken naar behoefte. Nee, we zijn gewend geraakt aan chronische dorst.
  4. Alle vloeibare dranken zijn goed tegen uitdroging.

Water voedt je hersenen

Een milde vorm van uitdroging merk je bijna niet, maar 2% vochtverlies zorgt al voor te weinig bloed, waardoor je hersenen onvoldoende zuurstof krijgen. Met een wazig, licht vermoeid gevoel tot gevolg. In ons drukke leven makkelijk te wijten aan...dat drukke leven. Het kan al komen door een iets heftigere hardlooptraining of een warme middag. Natuurlijk heb je dan sneller dorst en zul je geneigd zijn iets meer te drinken, maar in feite is het dan al te laat.

De chronische vorm is nog erger, want ook deze vorm merk je bijna niet. Je hoeft geen dorst te hebben of een droge mond te ervaren om toch een tekort aan water te hebben. Langzaam maar zeker word je steeds zieker en krijg je allerlei pijnklachten. Klachten en ziektes die we vaak bestrijden met medicijnen en koppelen aan stress of andere redenen. Aan uitdroging en dus aan de oorzaak wordt niet gewerkt. Bovendien leidt medicijngebruik tot allerlei negatieve bijwerkingen. Hoe gaaf is het te weten dat een pil in heel veel gevallen niet nodig is en een simpel glas water veel beter werkt.

Drink 12 glasses of water a day to keep the doctor away.

Een simpele test om te weten of je last hebt van deze chronische vorm van uitdroging is: 1. Drink je naast thee, koffie, sap en fris minstens 2 liter water per dag? Nee? Doe dan test 2. 2. Heb je honger, neem een glas water. Heb je 10 – 15 minuten later weer honger, dan zit je goed. Is de honger weg, dan had je lijf vooral water nodig. Neem dan vooral nog een glas. Sterker nog: neem 6 keer per dag twee glazen water als je toch lekker bezig bent.

De aanpak is simpel. Neem zes keer per dag twee glazen water naast al het andere dat je drinkt. Een paar koppen koffie en zelfs een glas wijn drinken elke dag is minder erg dan denken dat jouw glaasje sap, limonade of fris iets aan je vochtgehalte doet. Nee dus! Na een dag of drie tot vijf merk je dat je veel eerder dorstig bent of dat in ieder geval sneller merkt. Bovendien wordt het drinken van 2 glazen water achter elkaar steeds makkelijker.

Van water val je af

Ben je nog steeds niet overtuigd? Van meer water drinken val je af. Bijvoorbeeld door te kiezen voor eten dat veel water bevat. Verse fruit, komkommer en ongekookte groente als wortels en courgettes. Je krijgt daarmee niet alleen water binnen, het vult ook je maag waardoor je langer een vol gevoel hebt en minder snackt. Daarnaast kan een constant honger gevoel dus een verkapte manier van je lijf zijn om aan te geven dat je eigenlijk dorst hebt. Niet bij elke knor van je maag gaan snacken maar water drinken scheelt honderden calorieën.

Vind je dit artikel interessant? Like ons op Facebook en mis niks.

Over Renate Tromp

Renate Tromp (41) is founder & editor van Ambitious Mama.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!