‘Ik kon niet geloven dat er nul nazorg was voor vrouwen met borstkanker.’

8-04-2016 //

Op de dag dat ze voor het eerst ongesteld werd, dacht Oermoeder Lucette: nu begint het. Het verlangen om moeder te worden, het verlangen naar zorgzaamheid en haar sterke verantwoordelijkheidsgevoel zaten er al vroeg in. Maar eerst kwam er een andere baby in de vorm van een uniek concept en een eigen bedrijf: Nazorg Borstkanker.

Lucette Vermeijden (29jaar) staat op het punt van bevallen als ik haar interview over haar eigen bedrijf: Nazorg Borstkanker. Ik ben benieuwd naar dit bijzondere concept maar eerst wil ik weten hoe zij aankijkt tegen de combinatie van het moederschap en een eigen bedrijf. Lucette: ‘Ik ben in de volle overtuiging dat het allemaal goed gaat komen. Omdat het concept zo bij mij past, voelt het alsof ik constant in een flow zit en het moederschap geruisloos in die flow mee zal gaan. (lachend) Maar ik houd er ook rekening mee dat mijn relaxte houding het gevolg is van de hormonen.’

Sociaal isolement

Al tijdens de eerste stage voor haar studie huidtherapie komt Lucette in aanraking met een vrouw die kampt met de gevolgen van borstkanker. Ze heeft ernstige littekenvorming als gevolg van een borstamputatie. Lucette: ‘Deze vrouw zat al twee jaar thuis in de hoop dat alles vanzelf wel goed zou komen. Ze had ernstige littekens die zelfs naar binnen toe waren vast gegroeid aan haar ribben. Dat een huidtherapeut de littekens soepel en klein kan houden wist ze niet. Ondertussen was haar situatie zodanig verslechterd dat ze haar arm niet meer kon bewegen en in een sociaal isolement was beland.’

Vanuit mijn ongeloof kreeg ik een enorme drive, een missiegevoel, bijna richting boosheid. Dit moest veranderen.

Deze ontmoeting zet Lucette aan het denken en het laat haar niet meer los. Lucette: ‘Ik dacht: hoe kan dit in Nederland? Hoe kan het dat niemand hier iets aan gedaan heeft? Hoe kan het dat artsen haar niet hebben doorverwezen?’ Ze ontdekte dat er weinig nazorg beschikbaar is voor vrouwen met borstkanker. En ze wist eigenlijk meteen: dan ga ik dat doen. Direct na haar studie ontwikkelde ze het totaalconcept: Nazorg Borstkanker. Lucette: ‘Vanuit mijn ongeloof kreeg ik een enorme drive, een missiegevoel, bijna richting boosheid. Dit moest veranderen.’

15.000 vrouwen krijg jaarlijks borstkanker

Uit onderzoek blijkt dat zo’n 50% van de vrouwen die borstkanker hebben gehad, nazorg nodig heeft en het niet krijgt. Lucette: ‘Artsen hebben een specialisme: de kanker moet uit het lichaam. Als dat zo is en het litteken ziet er redelijk uit, dan zijn ze klaar. Ieder jaar komen er tenslotte weer 15.000 nieuwe patiënten bij die medisch gezien geholpen moeten worden.’ Lucette’s missie is duidelijk: zorg ervoor dat artsen vrouwen doorverwijzen naar nazorg centra zoals het hare. En zorg ervoor dat de verzekeraars het vergoeden.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Eigenlijk las ze tijdens haar studie al diverse stukken waaruit dat bleek. Lucette: ‘Ik begrijp heel goed dat vrouwen zelf niet snel op zoek gaan naar nazorg zolang de arts hen niet aangeeft dat ze voor de gevolgen van de operatie hulp kunnen krijgen. Zorgverzekeraars willen pas vergoeden als het succes bewezen is, wat lastig is als je net begint. En de artsen lijken het steeds weer te vergeten omdat littekens nou eenmaal niet levensbedreigend zijn.’

Totaalconcept

Toch zet Lucette door. Omdat ze weet dat anders teveel vrouwen patiënt blijven, pijn houden, onzeker blijven over hun uiterlijk en grote kans lopen in een sociaal isolement te raken. Met het totaalconcept dat ze biedt, kan ze hen helpen hun leven weer op de rit te krijgen. Onder één dak biedt ze met een team van mensen psychologische ondersteuning, fysiotherapie, voedingsadviezen, oedeemtherapie,  huidtherapie voor de bestraalde huid en meet ze borstprotheses aan. Het zal haar – uiteraard – wel lukken.

Inmiddels is ze zes jaar bezig om het centrum op poten te zetten. Lucette: ‘Ik ben er nog lang niet, maar ik kom zeker wel vooruit. En mijn drive is nog even groot. Sterker nog, ik word steeds feller.’ Omdat ze merkt dat het idee an sich nog altijd niet voldoende is om bij artsen en verzekeraars de urgentie te krijgen die deze problematiek verdient, realiseert ze zich dat er iets extra’s moet gebeuren. Lucette: ‘Ik ging op zoek naar een sterk marketingidee om vrouwen zelf te gaan benaderen. Als artsen hen niet door verwijzen en ze zelf niet gericht op zoek gaan omdat ze simpelweg niet weten dat het bestaat, zal ik naar ze toe moeten komen.’

Jolie Care

Het idee ontstaat uit haar persoonlijke manier van ontspannen in combinatie met haar voorkeur voor dierenprintjes.  Zo simpel kan het soms zijn. Lucette: ‘Ik tekende altijd vrouwenpoppetjes met lingerie en ben gek op dierenprintjes. Voor vrouwen met een prothese zijn er schitterende functionele bh’s maar het is allemaal wit, zwart en huidskleur. En vaak niet erg leuk om naar te kijken. Het idee om een eigen lingerielijn, Jolie Care, te ontwikkelen voor deze doelgroep was geboren.’

Crowdfunding

Om de lingerielijn van de grond te krijgen organiseert Lucette een crowdfunding actie; zie hieronder het filmpje. Daarmee haalt ze maar liefst 75.000 euro op. Een bedrag dat ze investeert om het merk te bouwen en online zichtbaar te maken. En passant wordt ze verliefd op de merkbouwer waar ze nu dus hoogzwanger van is. Het wachten is op een definitieve ‘ja’ van een Duitse partner die de lingerielijn verder kan uitbouwen en distribueren. En het wachten is – uiteraard – op de baby.

Wordt vervolgd

Zorgen over de combinatie moederschap en ondernemerschap heeft Lucette vooralsnog niet. Maar eerlijk is eerlijk, zwanger zijn is niet hetzelfde als moeder zijn. We spreken af elkaar over een klein jaartje opnieuw te ontmoeten. Lucette: ‘Mijn grootste angst is vooral dat het te lang gaat duren voordat het financiële plaatje rond komt. Ik ben er inmiddels wel aan gewend dat ik niet veel geld heb. Maar als ik straks moeder zal ik zoveel geven. (lachend) Dan zou ik het ook wel eens leuk vinden als ik een keer iets moois, een leuk jurkje ofzo, aan mezelf kan geven.’

Inmiddels is Lucette bevallen van een prachtige dochter: Jade.

Vind je dit artikel Leuk? Like ons op Facebook en mis niks.

Over Renate Tromp

Renate Tromp (41) is founder & editor van Ambitious Mama.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!