Let girls Learn

18-03-2016 //

Nog iets meer dan een half jaar verwijderd van het einde van haar man’s laatste termijn in het Witte Huis pakt Michelle Obama het podium. Haar boodschap: teveel meisjes gaan niet naar school. Dat is onacceptabel!

Let girls learn is een campagne gericht op het bewustzijn dat wereldwijd 62 miljoen meisjes niet naar school gaan.  Dat maakt ze kwetsbaar voor armoede, ziektes zoals HIV/Aids, kindhuwelijken en andere vormen van geweld. Terwijl, wanneer ze een opleiding krijgt hun kansen sterk verbeteren. Niet alleen voor het meisje zelf maar later ook voor haar gezin en voor de hele samenleving.

#62MillionGirls

Het presidentiele echtpaar startte deze champagne in samenwerking met de Amerikaanse regering al een jaar geleden. Maar Michelle is vast van plan haar status als First Lady nog even flink uit te buiten. Het is tijd voor meer actie. Dus zet ze alles in op een social media campagne #62MillionGirls. Want zoals ze zelf zegt: ‘I’m launching the next phase of this campaign — the action phase — and calling on people not just to care about this issue, but to do something about it.’

Gister schreef ze bovendien een brief aan de abonnees van Lenny Dunham’s (Girls, What a girl wants) nieuwsbrief. Daarin gaat ze verder dan de constatering dat 62 miljoen meisjes niet naar school gaan omdat armoede hen de toegang ontzegt. Het gaat daarnaast nog te vaak, zegt ze, over de houding ten opzichte van meisjes. Het idee dat zij het minder verdienen, het voor hen minder belangrijk is.

I see myself in these girls — in their ambition and their determination to rise above their circumstances.

Of zoals Michelle het in de brief schrijft: ‘The belief that girls should be valued for their bodies, not their minds; the belief that girls simply aren’t worthy of an education, and their best chance in life is to be married off when they’re barely even teenagers and start having children of their own. I see myself in these girls — in their ambition and their determination to rise above their circumstances. And I believe that because you’re Lenny Letter readers — women who are talented, passionate, and ambitious — you’d see yourselves in these girls too.'

Wil jij ook in actie komen? Kijk dan hier.

Over Renate Tromp

Renate Tromp (41) is founder & editor van Ambitious Mama.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!