Geen zin in IT? Dan maak je maar zin.

16-03-2016 //

Al een aantal weken zie ik de uitnodiging voorbij komen voor het NextWomen Innovation Summit op 23 mei. Ik kijk naar de sprekers: interessant. Ik kijk naar de professionele manier waarop de PR wordt gedaan: cool. Oké mijn concullega’s van Opzij zijn de mediapartner, grmpf, maar dat is niet de reden dat ik niet doorpak. Die reden zit dieper. Het thema is: ‘The future is digital. The future is now.’ Mmm, deep down denk ik: ik heb niks met IT. 

Bullshit natuurlijk, als je alleen al kijkt naar het aantal keren dat je op een dag naar je mobieltje grijpt. Lees dus verder als je je zelf ook maar een beetje serieus neemt.

Vrouwenbolwerk

Je hoeft de IT-wereld maar een oppervlakkige blik waardig te gunnen om te weten: dat is geen vrouwenbolwerk. Tuurlijk, er zijn 'grote' namen zoals Gillian Tans van Booking.com en Arielle Zuckerburg, de zus van. Voor de meeste vrouwen is IT een ver van haar bed show. Het wordt ingekleurd door oude beelden van mannen in stofjassen en meer recent door termen als Big data, The internet of things, multi-channeling en ‘seamless consumer experience.’

Rightbrains

Ben je er nog? Er is namelijk meer aan de hand dat het waard maakt nog niet af te haken. Nog geen jaar geleden schreef ik voor Lof een artikel over vrouwen en IT en dat was echt inspirerend. Nee, ik heb niet direct een baan in de IT gezocht, maar misschien valt wat ik doe er ook wel onder. Een platform runnen als Ambitious Mama vraagt nu al - en zal steeds meer - van mijn IT-mind vergen. Een mind die lekker lag te slapen toen ik nog gewoon stukjes schreef voor tijdschriften.

Vrouwen zullen daar met hun ‘rightbrains’ een cruciale rol in spelen.

Kennis van techniek is de sleutel tot succes voor een online platform, duh, maar feitelijk voor alle bedrijven en voor alle functies, ontdekte ik tijdens het maken van dat artikel. En guess what: vrouwen, ja echt, vrouwen zullen daar met hun ‘rightbrains’ een cruciale rol in gaan spelen. (En misschien eens echt vet veel geld gaan verdienen?) Dat beweerde althans een aantal experts en trendwatchers zoals Marco Gianotten, Peter Sprenger en Geke Rosier die ik interviewde.

Alles en iedereen

Volgens hen zal de impact van technologische veranderingen ‘op alles en iedereen’ een cruciale rol gaan spelen. Er is geen ontkomen aan. Voor bedrijven geldt: ‘Innovate or die!’ En, zoals één van de experts het destijds formuleerde, voor vrouwen geldt: ‘Heb je geen zin in IT? Dan maak je maar zin!’

Ieder bedrijf wordt een softwarebedrijf

Uiteindelijk wordt ieder bedrijf een software bedrijf en dat hebben we aan niemand minder dan onszelf te danken. Wij consumenten willen ons steeds sneller kunnen oriënteren, eisen goede service en betaalgemak. En internet geeft ons die macht: power to the people! Nou ja, ik drijf wat door. Voor bedrijven betekent het in ieder geval dat ze via meerder kanalen transacties mogelijk moeten maken. Daarnaast moeten ze data verzamelen en ontsluiten zodat ze ‘real time’ weten wat wij, de klant, zoeken.

Hoe kunnen we het beter maken met de beschikbare technologie?

Voor bestaande bedrijven betekent dit dus een enorme omschakeling. Of ze zich nou richten op consumenten of op andere bedrijven, ieder oriëntatie proces begint online. Een harde les die veel retailers - zoals ahum V&D - te laat leerden, de experts glunderden bij zoveel nieuwswaardige bewijsvoering. Marketeers, productontwikkelaars, klantensupport, het worden dus allemaal een beetje IT’ers. Je kan - ook als vrouw - feitelijk geen baan meer doen als je je niet blijft afvragen: Hoe kunnen we het beter maken met de beschikbare technologie?

Tech is aandacht geven

Qua techniek is alles al gemaakt. Dus het gaat vooral om nieuwe toepassingen. Om samenhang. Om delen. Kwaliteiten die komen vanuit de rechter hersenhelft. Het is volgens de experts onvermijdelijk dat vrouwen daarin een belangrijke rol gaan spelen. Alles wat er gebeurt met tech heeft bovendien te maken met aandacht. Kijk maar naar Facebook. We vinden het steeds fijner om aandacht te geven en te krijgen. Of naar onze beste vriendin Zalando. Je kunt alles customizen en op het juiste moment met de juiste paar schoenen de klant persoonlijk aanspreken. En in aandacht geven zijn vrouwen, gemiddeld genomen, ook al getalenteerder dan mannen. Zeggen de experts, he!

De IT? Jij bent aan zet

Het is dé tijd voor vrouwen is de ondubbelzinnige boodschap. We hoeven alleen maar onze plek te claimen en minder schroom te hebben. Of zoals Peter Sprenger het zei: ‘Wil jij het verschil maken binnen een bedrijf of met jouw bedrijf? Stel jezelf dan de volgende vragen: Wat ga ik de komende 15 jaar, mijn meest productieve tijd, met mijn talent en ambitie doen? Hoe houd ik mijn leven en werk interessant? Hoe blijf ik zelf interessant? Je moet interesse tonen in IT, verwonderd zijn, erover lezen, verbindingen leggen. Jij bent aan zet.’

Zin om die mega interessante vrouw te worden die volledig op de hoogte is van de laatste technologische veranderingen? Schrijf je nu in bij NextWomen, de organisator van The Innovation Summit.

Line up:

Ida Tin (Europioneer by the EC), Vanessa Evers (UT-hoogleraar) Annemarie Jorritsma, Ineke Kooistra (CEO Young Capital), Barbera Wolfensberger (CMO TMG), Gillian Tans (President & COO Booking.com) en Marcel Molenaar (Country Manager Benelux LinkedIn)

Over Renate Tromp

Renate Tromp (41) is founder & editor van Ambitious Mama.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!