Blondes have more fun. And more power.

15-03-2017 //

Wereldwijd zien we weinig vrouwen op beeldbepalende posities. Wereldwijd zien we veel vrouwen met een laag zelfbeeld. Wat als die twee elkaar in stand houden?

Wat wil jij later worden als je groot bent?

Als kinderen zeven jaar zijn, geven evenveel jongens als meisjes aan later president te willen worden. Op hun vijftiende hebben de meeste meisjes dit idee laten varen, omdat ze denken dat het voor hen niet haalbaar is. Waarom? Omdat ze op die post bijna alleen maar mannen zien. Maar ook in de media, de (lokale) politiek, de cultuur, de wetenschap, en het bedrijfsleven zitten op de zichtbare posities vooral mannen. Wat je niet ziet kun je ook niet worden?

Wel of geen glazen plafond?

De meningen zijn erover verdeeld. Bestaat er zoiets als een glazen plafond of hebben vrouwen gewoon minder zin om in het zicht te gaan zitten? Uit recent onderzoek blijkt dat 50% van de vrouwen op beeldbepalende posities blond is. Blondes have more fun? Ja, en meer macht blijkt. De onderzoekers verklaren dat deels doordat blonde vrouwen minder bedreigend overkomen voor de mannen om hen heen. Don't shoot the messenger. Het is de schokkende conclusie van de Amerikaanse onderzoekster Jennifer Berdahl. Dat effect zou wellicht versterkt kunnen worden door het feit dat blonde vrouwen kennelijk meer gezien worden, zichzelf meer herkennen in het traditonele vrouwbeeld (veel supermodellen zijn ook blond) en dus net iets zelfverzekerder zijn.

Pijnlijk onderzoek toont aan…

Uit een ander wereldwijd onderzoek blijkt namelijk – niet verrassend maar wel pijnlijk – dat maar liefst 80% van alle vrouwen en meisjes zeer onzeker is over haar uiterlijk. Dit leiden de onderzoekers bijvoorbeeld af uit het feit dat 85% van de vrouwen en 79% van de meisjes zegt ‘liever binnen te blijven’ als ze ‘a bad hair day’ hebben. Voor vrouwen en meisjes is het ideaalbeeld dat van vrouwen is geschapen op billboards en andere reclamedragers een spiegelbeeld geworden. Een beeld waaraan we, eenmaal echt voor de spiegel staand, nooit kunnen voldoen.

Vrouwen zijn onzekerder over hun lichaam dan ooit. Het onderzoek spreekt van een ‘kritiek niveau’ van zelfhaat op wereldwijd niveau. Een zo mogelijk nog impactvollere uitkomst van het onderzoek is de correlatie tussen een laag zelfbeeld en assertiviteit. 7 van de 10 vrouwen die zichzelf niet al te geweldig vinden, zeggen het daardoor ook moeilijk te vinden hun mening te geven en daarbij te blijven. Volgens Dr Susan Paxton die betrokken was bij het onderzoek, toont dit aan dat een laag zelfbeeld vrouwen verhindert volop aan het leven deel te nemen.

Waar blijven al die vrouwen?

Al decennia lang wachten we op een flinke toename van vrouwen op zichtbare posities. Oké, het aantal vrouwelijke rolmodellen houdt nog niet over, maar het talent en bijpassende studiejaren is er. Dit onderzoek geeft aan dat er ondanks die toenemende vanzelfsprekendheid van studerende vrouwen met mooie carrières in het verschiet er een tegenkracht gaande is. Een tegenkracht van miljoenen beelden in de media en niet te vergeten op sociale media die vrouwen niet alleen onzeker maakt, maar ook het zwijgen oplegt. Want wie spreekt, trekt aandacht, En wie aandacht trekt, wordt gezien. En laten veel vrouwen dat nu juist willen voorkomen.

Natuurlijk vallen we niet van onze stoel bij het nieuws dat veel vrouwen onzeker zijn. Dat wisten we al, we zijn het tenslotte zelf ook. Maar dat de impact van al die beelden ons letterlijk het zwijgen oplegt, schokt enorm. Willen we het talent van vrouwen ten volle kunnen benutten in de wereld van vandaag en morgen dan moet er – SNEL – iets gebeuren.

Reclamemakers wakker worden!

Gelukkig wordt ook die ontwikkeling versterkt door veranderingen die al gaande zijn. Zo ontdekte één van de grootste reclamemakers, Unilever, ja de makers van Dove (Duh!), Rexona en Becel dat 40% van de vrouwen zich al lang niet meer kan identificeren met de glimlachende, poetsende, vet- en straevrije ‘perfect housewives’ die ze ons in het reclameblok voorschotelen. De huisvrouw is nog altijd super populair onder reclamemakers en marketeers, maar wij - de vrouwen die hun producten kopen – gooien al jaren onze stinksokken naar de televisie als ze voorbij komen. Een leuke, intelligente vrouw inzetten? Slechts in 2% van alle reclames durft men het aan. En daar is zelfs Unilever toch wel erg van geschrokken en ze gaan er korte metten mee maken.

Nou behoort reclameblokken kijken in mijn leven al lang tot het verleden, maar ik zal er de komende tijd af en toe eens eentje op zetten om te zien hoe het de reclamemakers van Unilever vergaat. Als ze willen weten hoe je een vetcoole ambitious mama representeert, mogen ze bellen.

Lees ook het geweldige artikel van Jozefien Daelemans 'Doe eens een beetje normaal over ons lichaam!

Lees ook dit interview met Janneke van Heugten over het gebrek aan vrouwen in de media en bekijk haar schokkende video: You can't be what you can't see

Over Renate Tromp

Renate Tromp (41) is founder & editor van Ambitious Mama.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!