Ben jij een ultieme multi-tasker? Stop er onmiddellijk mee.

5-03-2017 //

We kunnen het zo goed. Multi-tasken en die ballen hoog houden. Stiekem zijn we er ook wel een beetje trots op. Maar soms is een beetje tegen je natuur ingaan heel gezond en vruchtbaar.

Daar zit je dan. Baan opgezegd, praktijk geopend, maar geen klant te zien. De reden is dat je onzichtbaar bent. Juist omdat je teveel doet. Als zelfstandig ondernemer die een service verleent, ben je namelijk snel geneigd teveel diensten aan te bieden, aan zoveel mogelijk mensen. Heel verklaarbaar, en ook mijn valkuil bij het starten van mijn onderneming, want je wilt je kans op werk vergroten. Maar het tegenovergestelde gebeurt: je doelgroep voelt zich niet aangesproken. Die ziet in jou de zoveelste coach, met dezelfde diensten als al die anderen. Mensen willen wéten waarom ze bij jou moeten zijn. Dit is één van de voorbeelden waar je focus in aan kan brengen. Maar ook thuis kan het geen kwaad je aandacht te richten. En trouwens, ben je als moeder ook niet een ondernemer, van het bedrijf dat Gezin heet?

Kies je specialisme

Focus betekent onder meer dat je niet alles op hetzelfde moment kunt doen of zijn. Je kunt niet én een belangrijk telefoontje plegen én tegelijk je kind leren veteren. Of life coach zijn en tegelijk social media expert. De eerste stap op weg naar meer focus als zelfstandig ondernemer, is het kiezen van een specialisme. Stel jezelf de volgende vraag: ‘Wat verkoop ik?’ Maak je antwoord zo concreet mogelijk. Het mag maar 1 ding zijn. En vraag jezelf dan af: ‘Aan wie verkoop ik dat?’ Met de antwoorden op deze vragen, heb je én je specialisme te pakken én je ideale klant beschreven.

Als niet-zelfstandige kun je deze vragen vervangen door: ‘Wat is nú mijn doel?’ Gevolgd door: ‘Wie heeft daar wat aan?’ Zo ga je in je baan en thuis gerichter te werk.

Formuleer je missie

Verkoop je producten, zoals koptelefoons of schoenen in plaats van diensten, dan is de vraag ‘Wat verkoop ik?’ meteen helder. Maar voor focus heb je meer bezieling nodig. Ga maar eens een laagje dieper en bedenk: Waarom is het belangrijk dat ik dit verkoop? Het antwoord op deze vraag brengt je dichter bij de missie van je bedrijf. Het kan bijvoorbeeld belangrijk voor je zijn om koptelefoons te verkopen, omdat je wilt dat mensen zich door muziek beter gaan voelen en zo de wereld veranderen. Voor Sol Republic, een acroniem voor Sountrack of life, is dit waar de oprichters hun bed voor uitkomen. En voor de ondernemers achter online schoenenwinkel Zappos is goede service het fundament van hun bedrijf. Zij gaan hierin zelfs zo ver, dat ze eigenlijk een servicebureau zijn dat toevallig ook schoenen verkoopt. Hun pay-off (of: belofte aan de klant) luidt dan ook Powered by service.

Voor je privéleven geldt: waar wil je om gekend worden? Wat wil je dat mensen over jou onthouden? Dit lijken grote woorden. Maar ze maken het je makkelijker om knopen door te hakken.  

Zet je passie op papier

Als je een brede interesse hebt, is het lastig je te beperken tot één specialisme. Wat moet  je nu kiezen? Zet daarom eens op papier welke weg je hebt afgelegd, tot het moment dat je voor jezelf begon. Wat kriebelde er bij jou? Welke gebeurtenis zorgde ervoor dat je het roer omgooide? En hoe kun je met jouw ervaring anderen helpen?
Die ervaring of levensles heeft als het goed is jouw passie aangewakkerd. En passie is energie. De motor om elke dag opnieuw met evenveel enthousiasme en focus te doen wat je doet. Welke woorden komen als eerste bij je op als je aan je passie denkt? Kijk of je deze kernwoorden met elkaar kunt verbinden. Wat is de gemene deler?

Als je weet waar jouw hart sneller van gaat kloppen binnen jouw gezin, zorg dan dat je de ruimte krijgt om daar aandacht aan te geven. Delegeer, als het maar even kan, die taken die jou energie kosten. En benadruk vooral dat als jij vleugels hebt, het hele gezin daar plezier van heeft.

Kijk naar je ideale klant

Je kunt je specialisme en dus focus ook vinden, door te kijken wie er baat heeft bij jouw levensles. Die persoon is jouw ideale klant. En ja, ook dit klinkt makkelijker dan het is. Neem even afstand en ga bij jezelf na: wat heb je nodig om jouw passie te voeden? Succes, erkenning, geld, liefde? Ook al is het moeilijk om dit onder woorden te brengen, diep van binnen weet je wat jouw intrinsieke motivatie is om voor jezelf te beginnen. Iets wat je binnen de kaders van een bestaand bedrijf niet voor elkaar krijgt.
Schets zo’n compleet mogelijk beeld van die mensen, die jou verder brengen in dit leven. Om die mensen als klant te krijgen, moet je hun aandacht zien te trekken.  Je moet ze iets bieden wat zij nodig hebben, in ruil voor wat jij wilt van hen. Om er zeker van te zijn dat jij 100% krijgt wat jij nodig hebt, moet jouw product ook waardevol genoeg zijn.

Maak het concreet

Maak jouw ruilmiddel of product steeds concreter. Geef het een naam. Ben je voedingscoach, dan verkoop je levenslust. Dit kan jouw focus zijn. Laat dit doorklinken in al je communicatie en weet ook tegen wie je praat. Zo trek je de juiste klanten aan.

In je gezin ben jij misschien de leraar. Jij zet aan tot denken en neemt de tijd om je kind zelf de antwoorden op zijn vragen te laten vinden. Wat je ‘verkoopt’ is hersenkracht.

Inmiddels heb ik in mijn eigen onderneming mijn focus en mijn ideale doelgroep gevonden (copywriting voor vrouwelijke ondernemers). En inderdaad, vanaf het moment dat ik het ‘aandurfde’ om mezelf zo ‘te beperken’, is mijn bedrijf gaan lopen.

Over Charlotte den Hartogh

Charlotte den Hartogh is tekstschrijver, blogger en chief storyteller.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!