Lesje personal branding: Omarm je mislukkingen

22-03-2016 //

Je hoort het zo vaak. Laat jezelf zien! Maar hoe? En welke van jouw tien verschillende zel-ven zet je in? Hoe gebruik je het beste je persoonlijkheid zodat het je zichtbaarder en zakelijk succesvoller maakt? Charlotte den Hartogh neemt je mee.

Als ambitie voor jou betekent dat je bent toegewijd aan je werk, dan kun je doorschieten in je perfectionisme. Ook al is er niks mis met graag goed werk willen leveren, weet dat fouten maken mag. Wees trots op je mislukkingen. Je fouten staan aan de basis van je personal brand. Niks spreekt namelijk meer tot de verbeelding dan verhalen van echte mensen, die ondanks hun mankementen succesvol zijn. Met andere woorden: wil je meer zakelijk succes of in het vizier komen van headhunters? Dan is het tijd voor de lancering van het merk ‘Ik’.

Kies je karakter

Personal branding is zelfpromotie. Hiervoor is kennis over wie jij bent en welke unieke waarde jij levert nodig. Heb je voldoende zelfinzicht opgebouwd, ga dan aan de slag met je virtuele ik. Kies welk karakter jij neerzet door die eigenschappen uit te vergroten, die blijven hangen in de hoofden van de mensen (‘Webredacteur en harpiste’). En verras met een omschrijving van wat je niet kan (‘Kan niet koken’, ‘Flutmoeder’). Maar pas op: houd je drijfveren of kernwaarden in tact. Als je daar teveel creativiteit op loslaat, ben je niet meer te volgen.

Kijk de kunst af bij de mannen

In je personal brand maak je dus reclame voor jezelf. Dat doe je niet alleen online, maar ook real time. Begin daarom op een netwerkborrel tegen je baas niet over het weer, maar vertel welke successen jij behaald hebt en hoe jij de toekomst voor jezelf ziet. Laat je hiervoor inspireren door de mannen. Waar vrouwen zich veel te bescheiden opstellen en daardoor niet uit de verf komen, zijn mannen er een ster in om hun vaardigheden te overdrijven. Oefen je verkoopgesprek of elevator pitch thuis voor de spiegel om je zo comfortabel mogelijk te voelen bij je tekst. Wees vervolgens zoveel mogelijk jezelf. Met die ambitie zit het wel goed en dan ben je ook nog vrouw.

Onderstreep je vrouwelijke eigenschappen

Want een beetje baas weet dat vrouwelijke eigenschappen als intuïtie, empathie, samenwerking en creativiteit het in het zakenleven steeds meer gaan overnemen van mannelijke competenties als doelgerichtheid en rationaliteit. Het Britse weekblad The Economist voorspelde jaren geleden al dat de toekomst van de wereldeconomie in handen ligt van de vrouw. Speel hier in je personal brand handig op in door om hulp te durven vragen en ook successen van anderen te delen. Zo toon je meteen aan dat je de kunst van het community denken verstaat.

Je bent ook maar een mens

Zoveel mogelijk jezelf zijn én jezelf tegelijk verkopen. Het lijkt een onmogelijke combinatie, maar in je personal brand zijn dit de sleutelelementen. Laat bijvoorbeeld met zelfspot zien dat je ook maar een mens bent. Dit is vooral aantrekkelijk op je social media profielen. Tussen al die personen die heel hard hun best doen de betere versie van zichzelf neer te zetten, kan het benoemen van een onhandigheidje in je persoonlijkheid heel verfrissend zijn (‘Praat in zichzelf’). Door je karakter te laten doorschemeren in je merk ‘Ik’, kunnen mensen zich beter met jou identificeren, zullen ze je automatisch sympathieker vinden en boek je uiteindelijk meer succes.

‘Ik’ is nooit af

Heeft die headhunter je nog steeds niet benaderd? Kijk dan kritisch naar welk deel van je personal brand verbetering behoeft. Het kan zijn dat je onderscheidend vermogen of toegevoegde waarde nog niet helder genoeg is. Omdat mensen vaker over jou als merk praten als jij er niet bij bent, is het soms lastig je vinger op de zere plek te leggen. Vraag daarom regelmatig aan vrienden of zij jou als persoon (nog) herkennen in je online profielen en schaaf bij waar nodig.

Charlotte den Hartogh helpt (startende) ondernemers bij het vormgeven van hun online presentatie met inzet van originele content. Want alleen de merken en mensen die in de 'nieuwe wereld' een gezicht hebben, zijn succesvol. 

Over Charlotte den Hartogh

Charlotte den Hartogh is tekstschrijver, blogger en chief storyteller.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!