Haal het beste uit jezelf! Maar hoe?

6-12-2015 //

Bij ons op kantoor hadden we afgelopen half jaar een vast agenda item tijdens de lunch: mannen. Een onderwerp waar je niet over uitgepráát raakt. Altijd vermakelijk en goed voor de lachspieren. "We hadden een date bij Artis, maar op het laatste moment cancelde hij de afspraak for no reason". Of: “Hij is echt ge-wel-dig, maar een relatie? Misschien als hij een kop groter zou zijn...” Door Joyce van Dijk.

Het sprookje is uit

De laatste weken is het onderwerp dating geen hot item meer. Niemand mist de verhalen, want we kunnen ze uittekenen: het begon als een sprookje en eindigt als een soapserie. Het is over voordat je er erg in hebt. Kortom: even geen mannen meer voor de meesten van ons. Dat betekent niet dat we het nooit meer over ze hebben. Want in zakelijke zin is de man wel trending topic.

Mannen willen aandacht en ook geholpen worden

Op zakelijke netwerkevenementen vertel ik vol passie over mijn bedrijf en de work-life pakketten voor vrouwen die vergoed worden door werkgevers en verzekeraars. Mannen horen mijn verhaal aan en zijn onthutst als ik vertel dat er geen work-life pakketten voor hen bij zitten. “Zou jij interesse hebben in zo’n pakket?” vraag ik ze op de man af. Een volmondig ja is vaak het antwoord. Ze zien het al helemaal voor zich: opdrukken onder begeleiding van een personal trainer, sparren over levensvragen met een coach. Zelfs het voedingsadvies zouden ze ter harte nemen. De aandacht van drie professionals voelt als een warm bad. Behaaglijk warm.

Midlife crisis of worklife balans

Het fascineert me mateloos wat deze mannen in de leeftijdsfase van 40-55 jaar bezighoudt. Hoe ervaren zij de midlife? Waar gaan ze mee slapen en staan ze mee op? Zijn ze happy met hun werk of leven ze op de automatishe piloot? En hoe zit het met de relatie? Halverwege de 40 is de kans op een echtscheiding het grootst. Dat steeds meer vrouwen economisch zelfstandig zijn draagt daar absoluut niet aan bij.

Aan de slag met mannen

Het zette me aan het denken: we kunnen natuurlijk wel work-life pakketten voor vrouwen aan de man brengen, maar daarbij laten we een hele bevolkingsgroep links liggen. Een groep die evengoed vragen heeft over relaties, carrière, rolverdeling, work-life balans en opvoeding. De drank komt harder binnen. De kilo’s gaan er wat minder makkelijk vanaf. Een groep die zich net als onze ProudMoms afvraagt (helemaal als ze de kritische 40 leeftijdsgrens naderen): hoe kom ik van mijn (bier)buikje af? En een groep die als ze beter in hun vel zitten ongetwijfeld ook lekkerder in hun relatie zitten en beter gaan presteren. Win-win.

Onze stagiaire onderzoekt momenteel wat mannen willen in de leeftijdsfase van 40-55 jaar. Dat onderzoek begint met de vraag: zien zij het nut van deze pakketten en willen zij daar gebruik van maken? Voorlopig hebben we genoeg gespreksstof voor de lunchtafel. Man oh man...

Wordt vervolgd!

Joyce van Dijk (1974) is ambitious maar zelf geen mama. Ze is de oprichter van ProudMom.

Over Renate Tromp

Renate Tromp (41) is founder & editor van Ambitious Mama.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!