Resultaatgericht tijdverdrijf

2-03-2017 //

Content marketing. Personal branding. We bloggen ons een slag in de rondte. Of we nemen ons telkens weer voor ermee te starten. We plaatsen opgeleukte foto’s. We zijn ubergoed op LinkedIn. En doen dingen met webinars. En dan heb ik het nog niet eens gehad over offline. Zakelijk. Profileren. Want. Dat. Is. Goed. Voor. Ons.

Beetje overweldigend soms, die dingen die je allemaal zou kunnen doen om jezelf goed neer te zetten. Hoe combineer je dat allemaal? Het antwoord is: NIET!

Hoe dan wel?

Beperk wat je doet. Ga niet harder werken, maar slimmer.

Zie het neer zetten van jouzelf of jouw product als online marketing. Alles wat online ingezet wordt, is gericht op een reactie:

  • Een klik
  • Een download
  • Een registratie
  • Een aanschaf

Om maar wat voorbeelden te noemen.

Om zover te komen staat er bij alle online marketing uitingen een button of een link. Die knop dient ervoor om jou aan je hand mee te nemen richting het doel. Dat kun je soms manipulatief vinden, maar makkelijk is het ook wel. Het is heel duidelijk wat er van je verwacht wordt. Zo’n button noem je een call-to-action (CTA).

Wat kun je leren uit die online marketing? Dat we soms wat te bescheiden zijn. We leveren prachtige content, zonder er een CTA bij te zetten. Je neemt je doelgroep dan niet bij de hand richting je doel.

Je hoeft niet eindeloos te Insta’en, bloggen en alles waar je geen zin in hebt. Pak het strategisch aan. Zie je zakelijke communicatie als een trechtervorm. Je begint met het bereiken van je doelgroep. En uiteindelijk houd je de mensen over die je hebt meegenomen naar jouw doel. Iedere stap onderweg verlies je wat mensen, maar als je het goed doet, behoud je een fijn netwerk/klantenkring/baan waar je wat mee kunt. De vraag is: Wat wil je bereiken?

Wat wil je? Wat is je doel?

Voorbeelden:

  • Wil je meer leads binnenhalen met je site? Zoals in online marketing.
  • Wil je een andere baan? Die reden, dat is het einde van je trechter.

Trechter

Grofweg komt zo’n trechter in online marketing hier op neer:
1.    Call-to-action (CTA) bijvoorbeeld in een facebook ad
2.    Landingspagina
3.    Formulier
4.    Bedankt
5.    Mailtje

Dat is de meest oorspronkelijke vorm van een trechter.

En dat kun je vertalen naar hoe je omgaat met je online communicatie. Denk in trechters. In deze blog kijk ik naar het voorbeeld van een andere baan.

Laten we de trechter aanpassen van online marketing naar persoonlijk gebruik. Je eerste communicatie dient om je call-to-action in te zetten.  

Voorbeeld van die trechter:
1.    Gastblog (CTA)
2.    LinkedIn-pagina (Landingpage)
3.    Belletje (Contact)
4.    Bedankt (Bevestiging van contact in de vorm van een mailtje, afspraak, toevoegen contact op LinkedIn)
5.    Mailtje (Herhaalcontact)

Hoe doe je dat?

Stap 1: Kies een goed medium voor een CTA.
Kijk wat bij je past. Past een webinar bij je? Hou een webinar. Past schrijven bij je? Kijk op welke site je een gastblog kunt schrijven. En kijk kritisch naar de doelgroep, de grootte van het blog qua bezoekerscijfers en de toon van het blog. Vraag of je een blog mag schrijven en heel belangrijk: vraag of je een uitgaande link mag plaatsen. Anders hoef je het niet te doen, want dan is er geen call-to-action. Past offline beter bij je? Zorg voor een overzichtje van je belangrijkste wapenfeiten en ga koffie drinken. Leg uit wat je wilt en stuur daar op aan.

Met de blogpost krijg je de aandacht en interesse van de lezer. Zorg voor hele goede content die de CTA rechtvaardigt. Je vraagt namelijk of de bezoeker gaat doen, wat jij wil dat hij/zij doet. Daar is een gunfactor voor nodig.
De CTA is net zo belangrijk als wat je zegt in bijvoorbeeld de blogpost. Leidt de CTA ook altijd even in. En maak de CTA, zo duidelijk mogelijk. Een korte en krachtige tekst waarop staat wat de bezoeker kan verwachten: “Bekijk nu mijn profiel”.

Stap 2: Zorg voor een goede landingspagina.
Een site is geen brochure. Net zo goed is LinkedIn geen CV! Kijk goed en kritisch. De goede dingen die je hebt gepubliceerd, die koppel je aan je account. Projecten die je hebt gedraaid. Bedenk bij alles waarom de bezoeker daar is. Wat zou hij of zij willen weten? Wat zou de bezoeker zich afvragen? Wat zou hem/haar tegenhouden?

Zorg dat het leesbaar is. Werk met goede koppen. Wees niet bang voor witruimte. En gebruik bij een opsomming bulletpoints.
Maak de voordelen duidelijk om tot actie over te gaan.

Stap 3: Contact
Open deur, maar zorg ervoor dat mensen makkelijk contact op kunnen nemen. Plaats je telefoonnummer op je profiel. Zet erbij wat je wilt en wat je biedt. Je kunt op je LinkedIn zelfs aangeven dat ze je kunnen mailen voor een handige checklist. Zo één die alleen handig is voor jouw doelgroep.

Stap 4: Thank you
De bezoeker heeft gedaan wat jij wilde dat hij/zij deed. Een bedankje is op zijn plaats.

Stap 5: Netwerk
Je hebt alle moeite gedaan om iemand door de trechter heen te krijgen. Zorg ervoor dat dat contact goed blijft. Daar hoef je echt niet persé een nieuwsbrief tegenaan te gooien, maar plan even in wanneer je het volgende contact hebt. Zelfs wanneer dat over een jaar is, is het vaak goed. Spaar geen namen, maar bouw een netwerk op. Op die manier levert die tijd jou later weer gemak op. En stappen in de goede richting.

Kortom, doe geen 1000 dingen. Dat hoeft helemaal niet. Kijk wat bij je past en wat jij leuk vindt. Dat is namelijk ook best een beetje belangrijk. En houd je daaraan.

Zorg ervoor dat
•    de dingen die je doet, heel goed zijn.
•    Je verstandig kiest waar je je CTA neerzet.
•    Zorg voor een briljante landingspagina.
•    Trigger de bezoekers om contact met jou op te nemen.
•    Wees lief. Even een bedankje.
•    En houdt contact.

Wanneer je jouw communicatie trechter optimaliseert, blijft het allemaal te hanteren en levert het je het meeste op.

Heb jij een site waar je van alles voor doet, maar waar je weinig van terug ziet komen? Kijk dan even naar mijn webinar. Nu met gratis leuke CTA.

Over Mieke de Jong

Mieke de Jong is een content idolate en online marketing liefhebbende analist. Maar wel één die normale taal spreekt. En schrijft.

Reacties

Volg ons!