‘Voor Marlies is Nederland en zelfs Europa veel te klein.’

19-05-2016 //

Vlak voor haar faillissement, op het dieptepunt in haar ondernemerschap, ontmoet Marlies Dekkers de vrouwen van Karmijn Kapitaal. Tegen hun gewoonte in besluit dit investeringsfonds met durfkapitaal het bedrijf van Marlies de doorstart te geven die zij verdient. Ambitious Mama interviewt Hadewych Pels, één van de eigenaren van Karmijn Kapitaal. Foto: Désirée van Boxtel, Hadewych Cels en Cilian Jansen Verplanke van Karmijn Kapitaal.

Wat was voor jullie de doorslaggevende reden om te investeren in Marlies Dekkers?

Normaal gesproken investeren wij in bedrijven die groeien en durfkapitaal aantrekken voor extra groei. In het geval van Marlies was dit uiteraard een ander verhaal. Zij had geld nodig om door te starten. Toch gingen we het gesprek aan en er was direct een click. Zij was gewend zaken te doen met mannen in krijtstreep pakken. Nu zat ze om tafel met sterke vrouwen waarin ze zich herkende. Wij zagen op onze beurt een enorm inspirerende vrouw met een groot creatief zakelijk inzicht. Ze had feilloos door hoe het oude model waarop de hele lingeriemarkt drijft op de schop moest en kon. Primair leveren via kleine lingeriewinkels had haar te kwetsbaar gemaakt. Er moest veel meer ingezet worden op e-commerce.

Instappen in een modebedrijf dat op zijn gat ligt is met recht durf-investeren. Hoe spannend was dat voor jullie?

Best heel spannend. Zoals het dat ook voor haar was. Wat vindt de markt van een onderneming die failliet gaat en hoe zal er op haar persoonlijk worden gereageerd? Inmiddels kunnen we zeggen: heel goed. Failliet gaan is veel minder een taboe door de toenemende start-up cultuur die is overgewaaid uit de Verenigde Staten. Bovendien drijft Marlies enorm op een trouwe schare fans die zijn gebleven. Het gemiddelde bedrag dat een klant via onze webshop besteed ligt uitzonderlijk hoog. Zowel door haar klanten als in de media is het opgepikt dat je een stoere zakenvrouw bent als je durft door te starten.

Jullie investeren in bedrijven met een diverse leiding. Hoe zit dat bij Marlies Dekkers?

Wij geloven erg in een gebalanceerde leiding. Simpel gezegd heb je iemand nodig die risico’s durft te nemen en overal kansen ziet. En iemand die af en toe op de rem trapt en zich afvraagt: wat is ons plan B? Samen met Marlies hebben we die balans gezocht en gevonden. Ze heeft nu een aantal sterke mensen naast zich die voor haar een goede sparringpartner zijn en haar enorme creativiteit laten bloeien en waar nodig afremmen.

In hoeverre heeft haar missie ‘feminine feminism’ bijgedragen aan jullie beslissing?

Haar missie past heel goed bij ons. Ze steekt haar nek daarmee uit in Nederland, net zoals wij dat in de financiële wereld doen. Toch is het niet eens zo zeer het feministisch gedachtengoed als wel de manier waarop dat gedachtengoed in haar merk verankerd is, wat ons zo aantrekt. Ik geloof heel sterk in onderscheidende merken. Veel modebedrijven hebben dat niet. Bij Marlies zit haar verhaal dat zo echt is in elke vezel, in al haar ontwerpen, in het hele bedrijf. Dat is zo krachtig en het waard om in te investeren. Zeker door een partij die dat gedachtengoed zelf ook zo voelt. Wat anders was toen ze over financieringen moest praten op de Zuid-As. Wij houden van haar, van dit merk en dragen zelf ook alleen maar Marlies Dekkers. In die zin vormen we een perfecte match.

Uiteindelijk gaat het een investeringsfonds erom dat een bedrijf gezond is, groeit en geld verdient om het vervolgens te verkopen. Hoe gaat het nu met dit bedrijf?

Het gaat goed. We groeien ‘double digit’ sinds het faillissement. Vooral online, via onze eigen webshop maar ook via andere online kanalen zoals de Bijenkorf en Wehkamp. Naast Nederland richten we onze pijlen op Duitsland en de Verenigde Staten. Met name dat laatste is een land waar Marlies Dekkers nog een enorme groei kan doormaken. Het idee is het bedrijf vanuit de huidige stabiliteit en groei nog drie jaar door te laten groeien. Daarna is het inderdaad de bedoeling te verkopen aan een grote investeerder, bij voorkeur in de VS, die de marketing machine verder aanzet. (lachend) Voor Marlies is Nederland en zelfs Europa veel te klein.

Lees ook het inspirerende interview met Marlies Dekkers. 'Ambitie is een monster. Het wil altijd meer.'

Vind je dit artikel leuk? Like ons op Facebook en mis niks.

Over Renate Tromp

Renate Tromp (41) is founder & editor van Ambitious Mama.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!