Women’s empowerment: maak van je zwakte je sterkte

15-08-2016 //

We vinden het zo moeilijk: niet voor anderen zorgen. Maar het goede nieuws is: de wereldeconomie zit juist enorm op deze soft power van ons te wachten. Laat dat schip met geld maar binnen komen!

Vrouwen voelen zich altijd opgejaagd. Altijd. Mannen leunen achterover als ze thuis zijn, maar vrouwen blijven ‘in functie’. Oorzaak: vrouwen voelen zich meer dan mannen verantwoordelijk voor het emotioneel welzijn van het gezin. Klinkt stellig, maar ik verzin dit niet zelf. Het staat opgetekend in een lijvig rapport, en is de conclusie van een onderzoek over hoe vrouwen over de kwaliteit van hun vrije tijd denken. Hoogste tijd om die emotionele verantwoordelijkheid in te zetten voor onszelf. Lees: voor je personal brand.

Met de Linda op de bank

In maart publiceerde het Sociaal en Cultureel Planbureau de uitkomst van hun onderzoek, naar waarom vrouwen in Nederland zo massaal in deeltijd werken. De onderzoekers vroegen zich af of de kwaliteit van hun vrije tijd daar misschien debet aan was. Hebben vrouwen niet genoeg aan alleen het weekend om op te laden? Het antwoord was ‘nee’. Vrouwen voelen zich altijd druk. Vrije tijd betekent strijken voor de televisie of gedwongen met de Linda op de bank in afwachting van de UPC-monteur.

De conclusie luidde dus: vrouwen willen niet méér werken, omdat ze het al druk genoeg hebben. En als het lege nest een feit is, zijn er vaak geen extra uren meer beschikbaar bij hun baas. Maar eigenlijk willen ze dat ook niet. Want dan hebben ze ein-de-lijk meer tijd voor zichzelf.

Zacht ei, hard nodig

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar wat mijzelf betreft zou ik best meer willen werken. Niet alleen vind ik mijn werk erg leuk, ik vind het ook belangrijk om financieel op eigen benen te kunnen staan. Maar het blijft schipperen tussen zorgen voor het kroost en werken aan mijn eigen bedrijf.

Het goede nieuws is, dat die empathische vermogens van ons, als steeds belangrijker worden ervaren voor de wereldeconomie. Zolang het je lukt je zorgzaamheid niet te laten verworden tot passiviteit, en je je overtuiging dat je meer te bieden hebt niet kwijt raakt. Ja, je bent een zacht ei (helemaal nu je moeder bent), maar dat is precies waar de wereld op zit te wachten!

Power to the soft people

Met je zachte kant trek je namelijk mensen aan. Zo leg je een stevige basis voor je reputatie. Je maakt jezelf zichtbaar en bouwt aan je communicatieve vaardigheden. Catherine Kaputa, personal branding strateeg, noemt dit in haar boek Women who brand dan ook je soft power. Ofwel je vermogen om een emotionele band met je netwerk aan te gaan. Het is de kracht die mensen laat geloven dat je van waarde voor ze bent. Kaputa noemt soft power in haar boek daarom ook wel je branding power.

Tegenover soft power staat hard power. Dit is wat je op je cv zet, zoals werkervaring en opleiding. Die zaken dus, waar vooral mannen nogal prat op gaan. En hoewel je kennis en kunde ook van belang zijn voor je loopbaanontwikkeling, kunnen ze niet op zichzelf staan. Want vaardigheden zijn aan te leren. Maar wie jij als persoon bent of hoe anderen jou zien, dat ligt grotendeels vast.

Femvertising

Zogezien is je zachte kant dus jouw sterkte. En dat weet ook de reclame industrie. Merken als Dove en L’Oréal spelen in hun campagnes slim in op het verkopen van female empowerment. Zo voelen we ons door Dove met een maatje meer net zo verleidelijk als onze slanke zusters en heeft L’Oréal ons ervan overtuigd dat we ‘het waard zijn’. Voor het inspireren en empoweren van vrouwen door advertenties is inmiddels zelfs een naam bedacht: femvertising. Het beste voorbeeld hiervan komt van Always. Met #LikeaGirl is de campagne waarin meisjes laten zien dat ze wat rennen en gooien betreft niet onder doen voor de jongens, viral gegaan. Natuurlijk heeft dit ook te maken met de schoonheid van het filmpje zelf, maar vooral de boodschap is kristalhelder: wij vrouwen staan ons mannetje.

Over Charlotte den Hartogh

Charlotte den Hartogh is tekstschrijver, blogger en chief storyteller.

Reacties

Meer artikelen uit ons netwerk

Volg ons!